יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

רעידת אדמה

רעידת אדמה גדולה אינה שונה מכל מצב הישרדות אחר. היא טומנת בחובה אי וודאות, איום פיזי, איום נפשי, מחסור ופחד. יחד עם זאת עלול להיות בה מרכיב עצמתי של שינוי המציאות הסביבתית בשניות. עולם מסודר ומובנה הופך לאיי חורבות ומלכודות מוות.

במצבים אלו תרמיל המילוט שלכם יוכיח את עצמו וישמש אתכם נאמנה (אם הכנתם אחד) והציוד הביתי לשעת חירום יהיה הנכס החשוב ביותר שלכם... כי תאמינו או לא, ככל שהאסון יהיה גדול יותר כך אתם תהיו לבד יותר.

ישנם כמה היבטים נוספים עליהם אני רוצה להתעכב בנושא רעידות האדמה והם ייחודיים למצב ההישרדות הזה.

1. הבתים שלכם כנראה לא שווים הרבה - חפשו מקום בטוח בחוץ. קבעו מקום מפגש לכל המשפחה למקרה שהתקשורת בנכם תנותק. קבעו מקום מפגש משני למקרה שהראשון יהיה אזור פגוע או בלתי נגיש.

2. עיר מסוכנת מכפר - אם יש ביכולתכם לצאת מהעיר עשו זאת. פחות חוטי חשמל, פחות בניינים גבוהים, פחות מבנים הרוסים, פחות גז דולף. יותר מרחב, משאבים, אויר ונקודות סיוע. אם אין ביכולתכם לצאת הפכו את הממ"ד למקום המבטח שלכם.

3. ניידות היא יתרון גדול - אם יש לכם רכב שאפשר להעמיס בו את המשפוחה והציוד אשריכם. אל תשכחו לצייד אותו במכלי דלק נוספים. אתם תוכלו לקפוץ מנקודה לנקודה ולשפר עמדות, סעו לאט. הרכב גם יספק כוח טעינה למכשירים שברשותכם וישמור עליכם מתוקשרים.

4. מים מים ומים... אין דבר כזה יותר מידי. אלא אם כן אתם בקרבת ים, אז התרחקו עד כמה שניתן.

5. התרחקו ממבנים הרוסים גם אם הם מחביאים אולי מים ומזון. דליפות גז וקצרים יכולים לסכן מאד. רעשי משנה יכולים להמשיך ולמוטט את המבנה כאשר אתם בתוכו.

6. חברו לקבוצות אחרות ונסו לעבוד יחד. הפגיעה באוכלוסיה גדולה היא גם היתרון, כולם בסירה אחת. אם אתם קצרים במים אל תהרגו את עצמכם, נוחו ושמרו על הנוזלים.

7. היו רגועים, לרוב הרע מאחוריכם ועכשיו יש ללקק את הפצעים.

8. טבע האדם - בניגוד למצבי הישרדות מתמשכים בהם המחסור נבנה באטיות רעידת אדמה גורמת למשבר גדול ומהיר אצל אוכלוסיה גדולה מאד בזמן קצר מאד. מצב שכזה יכול לגרום לתוהו בבוהו חברתי. מצבים שכאלו נידונים רבות בפורומים של מומחי הישרדות ואין לנו תשובות חד משמעיות לדילמות שאתם עלולים לעמוד בפניהם. האם תתנו מהמים שלכם לשכן שלא התכונן? מה תעשו אם ינסו לקחת מכם את הציוד שאגרתם? האם תשתמשו בכוח על מנת להשיג אוכל לילדכם הרעב? האם השכן שלכם יעשה זאת?
רבות מהדילמות האלו נפתרות על ידי יצירת "תאי מוכנות", עליהם עוד אכתוב בעתיד, אך לעת עתה אומר שככול שהסביבה שלכם תהיה מוכנה יותר כך תהיו גם אתם מוכנים יותר.

9. הישמעו להוראות פיקוד העורף, אם הכל יעבוד כמו שצריך (זה לעולם לא קורה), תוך 72 שעות תתחיל להגיע העזרה לכל מקום כמעט... עד אז אתם שורדים כמו נמרים!

10. נקלעתם בתוך ההריסות? אל תנסו להזיז שברים ופסולת, אולי אתם בכיס אוויר ואולי המבנה שמעליכם יקרוס אם תשנו אותו. מומלץ מאד לשאת משרוקית על הצוואר בתחילת האירוע או בערכה אישית. צעקות ממושכות יגרמו לכם לצרידות ואבדן הקול וצליל משרוקית חירום של 110 דציבלים יקל על המחלצים באיתורכם.

לעוד מאמרים וטיפים בקרו ב www.hisardut4all.co.il

גיא סרוסי - מדריך ובעלים של 'גיא והר' - בית ספר להישרדות



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה